
Oefenopdrachten 2F
Je kunt oefenen voor het examen Schrijven aan de hand van de onderstaande opdrachten. Let hierbij op de beoordelingscriteria, zie subpagina Beoordelingscriteria.
Opdracht 1
Je hebt een film gezien. Je schrijft een verslag over de film op een internetforum. De informatie mag je zelf verzinnen.
In je verslag:
- beschrijf je welke film je hebt gezien;
- beschrijf je waar de film over ging;
- vertel je wat je leuk vond aan de film. Noem minimaal twee dingen;
- vertel je wat je niet leuk vond aan de film. Noem minimaal twee dingen;
- adviseer je lezers om ook naar die film te gaan.
​
Opdracht 2
Jouw broer is naar Spanje verhuisd. Je hebt altijd goed contact met je broer en jullie mailen wekelijks over van alles en nog wat.
Jouw school biedt de mogelijkheid om mee te doen met een culturele uitwisseling. Jij ziet een dergelijke culturele uitwisseling helemaal zitten: je krijgt niet alleen de kans om beter Spaans te leren, je kunt ook optrekken met je broer. De school staat in de buurt van de plaats waar jouw broer nu woont. Het gaat om een periode van drie maanden.
Een van de voorwaarden van school om deel te nemen aan het project is dat je gedurende het project onderdak hebt. Daarnaast moet je makkelijk op eigen gelegenheid naar school kunnen gaan. De culturele uitwisseling vindt plaats in maart van het volgende jaar.
Je besluit je broer te mailen. In deze e-mail:
– informeer je hoe het met je broer gaat;
– vraag je hoe het leven in Spanje bevalt;
– geef jij jouw broer informatie over het de culturele uitwisseling;
– informeer je of er mogelijkheden zijn om tijdens het project bij jouw broer te verblijven;
– vraag je wat de afstand is tussen de school en de woonplaats van jouw broer;
– vraag je welke mogelijkheden er zijn om zelfstandig naar school te reizen;
– sluit je af met een groet en een verzoek om antwoord.
Bedenk zelf een e-mailadres.
Vul zelf een gepaste omschrijving bij het onderwerp in.
​
Opdracht 3
Toekomstige studenten van Landstede Salland kunnen het beste geïnformeerd worden door de studenten die nu op school zitten. Dat denkt de directrice Gerdien Pastink tenminste. Zij wil graag in de informatiefolder een brief van een student opnemen waarin allerlei schoolzaken aan de orde komen. Daarom vraagt zij aan jou om je medewerking te verlenen aan de folder van volgend jaar. Natuurlijk wil je dat. Zij vraagt je om er in te zetten:
-wat Landstede voor jou betekent;
-hoe de leerjaren zijn ingedeeld;
-welke vakken er in het eerste leerjaar worden gegeven. Voor toekomstige leerlingen is dat van belang om te weten;
-wat je met het diploma kunt gaan doen;
-een beetje reclame maken voor de school.
Studenten kunnen voor meer informatie over de school natuurlijk naar hun eigen decaan of informatie vragen via info@landstede.nl.
Opdracht 4
Schrijf een zakelijke mail.
Je loopt stage. Na afloop van je stage moet je een stageverslag inleveren.
Je bent alvast begonnen met schrijven. Je wilt van je docent weten of je op de goede weg bent.
-
Schrijf de tekst van de e-mail op de computer. Richt de mail aan je stagebegeleider.
-
Zorg voor een juiste indeling. In de e-mail moeten de volgende punten aan de orde komen:
-
Een inleiding met de reden voor het schrijven van de e-mail
-
Een beschrijving van wat je wilt weten van je docent
-
Een verwijzing naar de bijlage met de eerste opzet van je stageverslag
-
- Heeft de e-mail de juiste indeling?
-
Zijn de aanhef en afsluiting juist?
-
Wordt de bijlage genoemd?
-
Staat er in het slot wat van de lezer wordt verwacht?
-
Is het taalgebruik passend?
-
Opdracht 5
Schrijf een zakelijke brief:
De kledingzaak waar je werkt, heeft binnenkort een VIP-avond voor vaste klanten. Tijdens die avond krijgen klanten twintig procent korting op alle producten. Ook zijn er gratis hapjes en drankjes. Klanten die in het systeem staan, ontvangen een brief waarin jij ze uitnodigt voor deze VIP-avond. Ze hoeven zich niet aan te melden voor de avond, maar moeten wel de brief meenemen als ze komen.
-
Schrijf op de computer een brief volgens het briefmodel. De ruimte voor de geadresseerden kun je leeg laten, want de brief gaat naar verschillende geadresseerden. De overige gegevens bedenk je zelf. In de brief moeten in elk geval de volgende punten aan de orde komen:
-
De uitnodiging voor de avond
-
Vermelding van korting en gratis hapjes en drankjes
-
Verplichting om de brief mee te nemen naar de avond
-
Bewaar de brief onder de naam ‘zakelijke brief’
-
Werk samen met een medestudent en controleer elkaars e-mail met behulp van het onderstaande schema. Let bij deze opdracht vooral op:
-
Is het briefmodel correct toegepast?
-
Is het taalgebruik passend?
-
Bevat de inleiding de reden voor het schrijven van de brief?
-
Bevat het middenstuk een duidelijke uitwerking van het onderwerp?
-
Wordt in het slot gezegd wat er van de lezer wordt verwacht?
-
-
Bespreek samen de beoordelingsschema’s.
-
Verbeter je brief op basis van de feedback.
​
Opdracht 6
Schrijf een motivatiebrief/sollicitatiebrief. Volg de stappen hieronder:
1. Header: Je naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres, gevolgd door de datum en de gegevens van de werkgever.
2. Aanhef: Richt de brief bij voorkeur aan een specifieke persoon. Gebruik bijvoorbeeld "Geachte heer/mevrouw [Achternaam]" in plaats van "Geachte heer/mevrouw".
3. Inleiding: Vermeld de functie waarop je solliciteert en waar je de vacature hebt gevonden. Maak meteen duidelijk waarom je geïnteresseerd bent.
4. Kern: Beschrijf waarom jij de juiste kandidaat bent. Onderbouw je motivatie met relevante ervaring en vaardigheden.
5. Afsluiting: Geef aan dat je graag in gesprek gaat over je sollicitatie en bedank de lezer.
6. Ondertekening: Eindig met "Met vriendelijke groet," gevolgd door je naam en eventueel een handtekening.
​
Opdracht 7
Schrijf een informatief artikel.
-
Kies een van de twee onderwerpen hieronder. Je kunt ook een ander onderwerp kiezen, bijvoorbeeld iets uit je eigen sector waarover veel te vertellen is. Overleg in dat geval met de docent. Welk onderwerp je ook kiest, ga er bij het schrijven vanuit dat je lezers weinig tot niets over het onderwerp weten. Je moet dus zo volledig mogelijk zijn in de informatie die je geeft.
-
Mijn woonplaats
Wat kun je vertellen over jouw woonplaats? Wat is er te zien? Wat is er te doen? Wat wordt er georganiseerd? Enzovoort. -
Jongeren en schulden
Jongeren komen vaak geld tekort. Welke oorzaken en gevolgen heeft dit probleem? Hoe kan dit probleem opgelost worden?
-
Zoek en lees op internet teksten over jouw onderwerp. Gebruik ten minste twee bronnen en noteer de vindplaatsen direct.
-
Maak een schrijfplan voor een informatief artikel over jouw onderwerp. Noteer eerst het onderwerp. Bedenk daarna drie deelonderwerpen voor het middenstuk van je artikel.
​
​
​
​
-
Schrijf op de computer een informatief artikel van 200 tot 300 woorden over jouw onderwerp.
Zorg voor:
-
Een passende titel en een leuke inleiding
-
Ten minste één tussenkopje in het middenstuk
-
Het gebruik van signaalwoorden in het middenstuk
-
Een slot dat past bij je artikel. Kies uit conclusie, advies of samenvatting.
-
Een bronvermelding onder je artikel.
Sla de brief op onder de naam ‘informatief artikel’.
-
Werk samen met een medestudent en controleer elkaars brief met behulp van het onderstaande schema. Let bij deze opdracht vooral op:
-
Bevat het artikel alleen feiten? (En dus geen meningen!)
-
Zijn de bronnen juist vermeld?
-
Bespreek samen de beoordelingsschema’s.
-
Verbeter je brief op basis van de feedback en sla deze opnieuw op.
​
Opdracht 8
De manager van de facilitaire dienst van jouw school wil graag de mening van studenten over de schoolvoorzieningen weten. Hij heeft jou gevraagd een onderzoek uit te voeren naar de tevredenheid over de voorzieningen op jouw school. Je hebt dit onderzoek met jouw klas uitgevoerd. Er is gekeken naar onder andere de kantine, fietsenstalling, toiletten, werkplekken, printers en kluisjes.
Je schrijft een brief over de resultaten en je geeft een advies.
De informatie mag je zelf verzinnen.
- Je legt uit waarom je deze brief schrijft
- Je beschrijft hoe je het onderzoek hebt uitgevoerd
- Je beschrijft de resultaten van het onderzoek:
>Je beschrijft op welke punten jouw school een voldoende resultaat heeft
behaald.
Je geeft een verklaring voor minimaal twee punten die voldoende zijn
>Je geeft een verklaring voor minimaal twee punten die onvoldoende zijn.
Je geeft een advies ter verbetering van de voorzieningen die onvoldoende
hebben gescoord.
Je zorgt voor een juiste aanhef en afsluiting.
Je brief heeft een inleiding, een kern en een slot.
​
​
Oefenopdrachten 3F
​
Opdracht 1
Schrijf een zakelijke brief of e-mail van maximaal 500 woorden op basis van een van de volgende situaties:
-
Situatie 1: Je schrijft een schriftelijk verzoek aan je leidinggevende waarin je vraagt of je iedere vrijdagmiddag om 14.30 uur naar huis kunt. Je legt uit waarom je dat wilt en je overtuigt je leidinggevende.
-
Situatie 2: Je hebt sinds twee maanden een nieuw mobiel abonnement, maar de helft van de tijd heb je geen netwerkontvangst. Je vraagt om teruggave van de gemaakte kosten (120 euro) en je wilt het abonnement voortijdig opzeggen.
-
Situatie 3: Je schrijft een e-mail aan een organisatie waar je graag wilt werken. Je legt uit wie je bent en wat je kunt. Ook geef je aan in welke werkzaamheden je geïnteresseerd bent.
-
Situatie 4: Je schrijft een ingezonden brief aan de redactie van de krant. Je beschrijft de positieve betekenis van afgestudeerde mbo-ers voor de Nederlandse arbeidsmarkt.
-
Situatie 5: Je reageert per e-mail op het standpunt van iemand in de krant (bijvoorbeeld politicus, bestuurder, columnist) met wie je het niet eens bent.
​
Publiek: Het publiek kan afgeleid worden uit de situatieomschrijving.
De inhoud:
-
Uitleg van de situatie
-
Vermelding van je voorkeur, eis of wens
-
Argumenten
-
Afsluiting met oproep of samenvatting
Opdracht 2
Schrijf een wervend artikel van minimaal 300 woorden tot maximaal 500 woorden over een van de volgende onderwerpen:
-
Onderwerp 1: Je schrijft een artikel voor de website van jouw opleiding. Je beschrijft jouw opleiding voor de geïnteresseerden en laat zien hoe nuttig jouw toekomstig beroep voor de samenleving is.
-
Onderwerp 2: Je schrijft een folder voor jouw opleiding. De folder wordt uitgedeeld op de open dag van je opleiding en bestaat uit een gevouwen A4. De folder heeft een voorkant, twee middenpagina’s en een achterkant.
-
Onderwerp 3: Je hebt positieve ervaringen opgedaan met een product of dienst van een bedrijf. Schrijf een review voor de vergelijkingswebsite waarin je het product of de dienst beoordeelt op prijs, eigenschappen, service en garantie.
-
Onderwerp 4: Je beschrijft je stage-ervaringen voor een interne krant van jouw opleidingsinstelling. De krant wordt gelezen door studenten, docenten en alle relatie‘s van jouw school.
-
Onderwerp 5: Je schrijft een wervend artikel over een onderwerp naar keuze (in overleg met je docent).
​
Publiek: het publiek kan afgeleid worden uit de situatieomschrijving.
De inhoud:
-
Feitelijke beschrijving
-
Beschrijving positieve ervaringen
-
Minimaal twee argumenten
-
Minimaal één voorbeeld
Afsluiting met samenvatting
Opdracht 3
Schrijf een zakelijke brief.
Je voert een onderzoeksopdracht uit bij een restaurant. Alle gasten vullen na hun bezoek een enquête in over het restaurant. De resultaten staan in onderstaand overzicht.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Je schrijft naar aanleiding van jouw onderzoek een brief voor het management van het restaurant. In de brief:
- beschrijf je hoe je het onderzoek hebt uitgevoerd. Deze informatie mag je zelf verzinnen;
- beschrijf je de resultaten van het onderzoek en verbind je daaraan conclusies;
- geef je een verklaring voor minimaal één positief resultaat;
- noem je minimaal twee aspecten die verbeterd zouden moeten worden;
- beschrijf je welke maatregelen er genomen kunnen worden om betere resultaten te behalen. Noem minimaal twee maatregelen;
- geef je een advies om te zorgen dat ontevreden klanten terugkomen.
Verzin zelf het restaurant, het adres en de namen.
​
Denk aan:
-aanhef, geachte .......
-inleiding: waarom schrijf je deze brief
-kern: een paar alinea's met tussenkopjes erboven, zie bij de opdracht wat hier allemaal in moet komen
-slot: geef een conclusie
-ondertekening, een groet en jouw naam
gebruik witregels
​
​
Opdracht 4
-
Ga op zoek op internet naar een passende vacature voor jou. Schrijf een sollicitatiebrief voor deze vacature. Zorg ervoor dat jouw brief alle vaste onderdelen van de sollicitatiebrief bevat.
Als je klaar bent, sla je de brief op onder de naam ‘sollicitatiebrief vacature’.
-
Werk samen met een medestudent. Controleer elkaars sollicitatiebrief met behulp van onderstaand schema. Let bij de opdracht vooral op:
-
Heeft de sollicitatiebrief de correcte opbouw en het juiste formele taalgebruik?
-
Bevat de brief een reden voor de sollicitatie, een motivatie voor de functie en een toelichting waarom de kandidaat geschikt is?
-
Is de brief overtuigend?
-
-
Bespreek het ingevulde schema en verbeter je brief op basis van de feedback. Sla de brief opnieuw op.
​

_edited.jpg)